Over
Buro Flamingo
Buro Flamingo
KvK: 67560202
Adres: Hooft Graaflandstraat 37, 3525 VM Utrecht
Neem contact op
info[at]buroflamingo.nl
06-10251045
Privacyverklaring | Cookiebeleid | Sitemap
Copyright Buro Flamingo
Vertel het verhaal
van de data
en creëer verbinding
en draagvlak
Buro Flamingo staat voor data-enthousiasme, creativiteit en verbinding.
Deze drie kernwaarden komen terug in alle opdrachten die ik vanuit Buro Flamingo aanneem. Mijn missie is om de mensen met wie ik werk net zo enthousiast te maken over data als ik zelf ben.
Data is prachtig. Je kunt er onder andere mee meten, rekenen en categoriseren. Je kunt het visualiseren en je kunt erover vertellen. Data heeft namelijk altijd een verhaal.
Door dit verhaal op een aansprekende manier te vertellen zorg je voor verbinding. Verbinding tussen data en praktijk, verbinding tussen mensen. En alleen met deze verbinding kun je echt impact maken met datagedreven werken. Dat is waarom datastorytelling voor mij belangrijk is.
Sabine Verbeek
Sinds een aantal jaren werk ik alleen nog maar voor gemeenten of voor publieke organisaties met gemeenten als klant. Ik heb me gespecialiseerd in de datagedreven aanpak van ondermijnende criminaliteit. Niet iets wat je van te voren bedenkt om te gaan doen zeg ik eerlijk. Je rolt erin…
In 2017 startte ik met Buro Flamingo. De eerste jaren deed ik opdrachten bij grote commerciële bedrijven als Rabobank, T-Mobile en bol.com, allemaal in de rol van data-analist. Het ging eigenlijk allemaal lekker, maar toch miste ik iets. Tja, ik naderde de 40 jaar en misschien was dit wel de start van mijn midlife crisis. Ik wilde meer impact maken, betekenisvol werk doen. Iets waar ik meer bij voelde dan bij het verkopen van een nieuwe bankrekening of telefoonabonnement.
Ik plaatste een bericht op LinkedIn om te laten weten dat ik weer open stond voor een nieuwe klus. Daarin schreef ik ook dat de overheid me een heel interessante opdrachtgever leek. Dat is de plek waar ik in ieder geval een maatschappelijk relevante bijdrage kan leveren, had ik bedacht. Mijn toenmalige collega’s waren hier niet allemaal enthousiast over. Zij zeiden: “Alles gaat zo traag bij de overheid, je wordt gillend gek.”
Er kwam een bericht van een oude bekende. Zij werkte bij de gemeente Eindhoven als programmamanager Ondermijning en zocht een data-analist om informatie uit hun Veiligheidsinformatie Knooppunt te vertalen naar bruikbare inzichten voor de aanpak van ondermijning. “Jij hebt die focus op storytelling, dat hebben we nodig”, zei ze. Maar ze zei ook: “Alles gaat wel heel anders hier dan bij een commercieel bedrijf, ik ben benieuwd of je niet gillend gek wordt.” Haha, die had ik eerder gehoord.
Niets was minder waar gelukkig. Ik vond bij de gemeente de bevlogenheid en de maatschappelijke relevantie die ik zocht. En met deze eerste klus rolde ik in 2019 zo de datagedreven aanpak van ondermijnende criminaliteit in. Een ongelooflijk interessant en relevant vakgebied waar nog zoveel te doen is. Ik hoop daar nog een hele tijd mijn bijdrage aan te kunnen blijven leveren.
De gemeente
als
ideale klant
Een ongebruikelijke
combinatie
die verbazend
goed werkt
Tussen alle juristen, onderzoekers, historici, bestuurskundigen en criminologen ben ik soms nog wel een vreemde eend in de bijt binnen de gemeente en bij mijn opdrachtgevers. Ik ben namelijk afgestudeerd in commerciële economie en marketing. De eerste tien jaar van mijn carrière was ik ook marketeer, om me daarna te gaan richten op database marketing en data-analyse.
Het contrast met mijn nieuwe focus van de afgelopen vier jaar kan haast niet groter zijn. Toch blijf ik mijn werk bekijken met een marketingbril. Dat is ook waarom ik het principe van datastorytelling zo omarm. Ziet je presentatie er aansprekend uit? Dan heb je een streepje voor bij je publiek, zo simpel is het gewoon. Je hebt goede marketing nodig van je boodschap. En ik zeg altijd: als anderen mensen jouw verhaal gaan vertellen, dan heb je het goed gedaan.
Van marketeer naar data-analist naar adviseur bij de datagedreven aanpak van ondermijning. Het is misschien een ongebruikelijke combinatie, maar hij werkt tot nu toe verbazend goed. Ik heb het in elk geval heel erg naar mijn zin!
Wil je nog meer weten over mijn opdrachten of achtergrond? Op mijn LinkedIn profiel vind je een uitgebreid CV. Maar je mag me ook bellen natuurlijk.